عوامل موثر در قیمت کار چاپ

عوامل موثر در بهای کار چاپی

در محاسبه هزینه یک کار چابی پارامترهای بسیاری موثر است از جمله این پارامترها، فیلم، زینک، کاغذ مصرفی، چاپ و خدمات پس از چاپ می باشد. در هر کار چاپی بسته به تیراژ کار، میزان تاثیر هر یک، می تواند متغیر باشد. دانش و اطلاعات هر کسی متفاوت است و همین نکته یکی از دلایلی است که موجب می شود، محاسبه هزینه یک کار چاپی توسط نفرات مختلف، تا حدودی متفاوت باشد. پارامتر دیگر تاثیر گذار بر روی هزینه یک کار چاپی کیفیت خدمات هر کارگاه است برای مثال
چاپخانه ای با ماشین آلات مدرن و چایچیهای متبحر و فنی طبیعی است که برای خدمات خود، هزینه بیشتری دریافت کند. همین مسئله در مورد خدمات دیگر نیز صادق است. فارغ از تمامی پارامترهای موثر که نام برده شد. اما آنچه که بیش از هر چیز در محاسبه قیمت یک کار چابی موثر است نوع و شیوه بستن سند در کار چاپی است.

مراحل اصلی و کلی چاپ شامل:

۱- لیتوگرافی ۲- چاپ ۳- صحافی (برش و ….) به عبارت دیگر هر کار چاپی چه ساده و چه پیچیده به طور قطع شامل این سه مرحله خواهد بود بطور مثال چاپ یک بوستر خیلی ساده انجام خواهد شد. از فایل خود فیلم و سپس زینک تهیه (یا اینکه مستقیم | بلیت می گیرید و در چاپخانه چاپ می کنید و در انتها برش میدهید. اما بسیاری از کارهای چاپی مراحل متنوع تری دارند.

بررسی اندازه سند و تیراژ دو عامل اصلی که مبنای محاسبات چاپ را تشکیل میدهد موارد زیر را شامل می شود

۱- اندازه سند ۲- تیراژ. تیراژ این دو عامل کم و بیش به هم وابسته هستند. اندازه سند، شکل چیدن کار چایی را شامل می شود. هر چه تعداد بیشتری از یک کار چابی (مثلا بروشور A4) را در صفحه تکرار کنید، سند شما بزرگتر خواهد شد. اگر شما سند چاپی را بزرگ در نظر بگیرید، تعداد برگی که بایستی چاپ شود کم می گردد به زبان دیگر اگر ۱۰۰۰ عدد بروشور A4 نیاز داشته باشید و سند خود را به شکل تصویر چاپ کنید (یک بروشور در سند بگذارید) برای رسیدن به تیراژ ۱٫۰۰۰ بایستی ۱٫۰۰۰ برگ از سند چاپ شود. اما اگر برای این تیراژ دو عدد بروشور A4 در سند بگذارید، کاغذ چابی خود را بزرگتر در نظر گرفته اید و بنابراین با چاپ ۵۰۰ برگ به تیراژ ۱۰۰۰ خواهید رسید.

تیراژ کار

با توجه به مطالب گفته شده مشخص است که هزینه های عمده کارهای چاپی شامل فیلم، زینک، چاپ، کاغذ مصرفی و پوشش های گران قیمت همچون سلفون و UV میباشد. با توجه به اینکه در یک کار چاپی بطور معمول یكبار فیلم و زینک گرفته میشود و هزینه آن با هزینه های دیگر جمع و تقسیم بر تیراژ کار میشود چنانچه تیراژ کار پایین باشد هزینه فیلم و زینک در هزینه کل کار بارز و مشخص است اما در تیراژهای بالا هزینه کاغذ مصرفی اهمیت فراوان می یابد بنابراین به موارد زیر دقت نمایید

در تیراژ پایین

اغلب کارهای چاپی در تیراژهای پایین تر از ۵۰۰۰ عدد چاپ می شود، در واقع تعداد کارهای چاپی در این تیراژ بسیار بالاست. از آن جا که هزینه فیلم و زینک در این قبیل کارها رقم قابل توجهی در کل کار محسوب می شود ممکن است پرت شدن کاغذ مصرفی مقرون به صرفه تر از افزایش فیلم و زینک باشد.
در تیراژ بالا: کارهای چاپی تیراژ بالا اغلب بسته بندی محصولات مختلف را شامل می شود و کاغذ مصرفی، مقوا با گرماژ بالا را شامل میشود. در تیراژ بالا با سرشکن شدن هزینه فیلم و زینک در کل کار، بخش لیتوگرافی یا همان تهیه فیلم و زینک چندان تاثیری در کل کار نمی کند، در این حالت کاغذ یا مقوای مصرفی عامل تاثیر گذارتری محسوب می شود بنابراین تا حد ممکن بایستی در مصرف کاغذ یا مقوا صرفه جویی کرد در این وضعیت ممکن است از هدر رفتن فیلم و زینک در جهت جلوگیری از مصرف کاغذ بگذرید. در تیراژهای بالا مقرون به صرفه تر آن است که سند بزرگ تهیه شود اما دقت داشته باشید که تهیه سند بزرگ و در واقع چیدمان تعداد بیشتری از کار در یک فرم یا سند چایی لطمه ای به کیفیت کار چاپی شما وارد نسازد.
و نکته: مبنای هزینه چاپ در ایران دور ماشین چاپ می باشد (هر دور ۱٫۰۰۰  بار عبور کاغذ از ماشین است)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

Secured By miniOrange