تراکت برگهای تبلیغاتی است که به طور معمول در سایز A5 برای معرفی محصول، شرح فعالیتها و خدمات و اطلاعرسانی دربارهی رویدادی معین، چاپ میشود.
چاپ تراکت ارزان، نوعی تبلیغ در عرصهی چاپ قطع کوچک است و به دلیل پخش مستقیم آن (پخش دست به دست، چسباندن به دیوار یا قرارگرفتن در صندوقهای پستی) طیف وسیعی از مخاطبان را پوشش میدهد.
تراکت یکی از المانهای تبلیغاتی است که این روزها طرفداران بسیار زیادی را در بین کمپانیهای مختلف پیدا کردهاست. مهم نیست که کمپانی کوچک، بزرگ، جدید یا قدیمی باشد، مهم این است که بتواند پیام خود را با کمترین هزینه و در کمترین زمان ممکن به مشتریان خود برساند.
در طراحی تراکت سعی بر این است تا به گونهای عمل شود که مخاطب به خواندن تراکت ترغیب شود و باعث نشود تا با خواندن اولین جمله، آن را دور بیاندازد. استفاده از تصاویر و فونتهای مناسب میتواند بسیار تاثیرگذار باشد. بهتر است در قسمت رویی تراکت از عنوان، واژهها و عبارات مهم مانند نام موسسه، شماره، آدرس و .. استفاده شود و در پشت تراکت توضیحات بیشتر ذکر شود. این توضیحات بهتر است به صورت نکتهای و نه به صورت یک مطلب بلند باشد.
نکته قابل توجه این است که طراحی تراکت باید به گونهای باشد که نظر گیرنده را به خود جلب کند. سعی بر آن است تا مطالب را به صورت نکتهای و خلاصه بیان شود تا بینندگان در نگاه کلی بتوانند آنها را بخوانند و خسته نشوند. استفاده از فونتهای مناسب با سایز مناسب نیز می تواند تاثیر گذار باشد. علاوه بر این باید از دو فونت در طراحی تراکت استفاده شود تا تفاوت بین عنوان و مطالب مشخص شود.
عموما در طراحی تراکت هر چه مطالب بزرگتر باشد نظر بیننده را بیشتر به خود جلب میکند. در کنار این مورد، استفاده از رنگهای هم خانواده و ترکیب رنگهای مناسب نیز میتواند بسیار تاثیرگذار باشد.
نکتهی بعدی قرار دادن تصاویر مناسب در تراکت است. در طراحی تراکت باید از تصاویری که میتواند برای مشتری جذاب باشد استفاده شود. چرا که نظر مردم در نگاه اول به سمت تصاویر بیشتر از نوشتهها جلب می شود و مطمئنا استفاده از تصاویر زیبا و جذاب کمک می کند تا بتوانند اثر بخشی چاپ تراکتهای خود را بالاتر ببرید.
در کنار طراحی، استفاده از کاغذ مناسب و چاپ با کیفیت نیز از عوامل تاثیر گذار در تبلیغات تراکتی است. تراکتها در انواع مختلف سیاه و سفید، رنگی، یک رو یا دورو به چاپ میرسند که بسته به نوع کار میتوان از میان آنها را انتخاب کرد.
کاغذهایی که برای چاپ تراکت مورد استفاده قرار میگیرند عبارتند از:
الوان رنگی
کاغذ تحریر سفید
کاغذ کرافت نخودی
کاغذ تحریر
کاغذ گلاسه
کاغذ کتان
عموما تراکتهای رنگی گلاسه نسبت به دیگر تراکتها بیشتر سفارش داده میشوند که ممکن است کمی زمانبر باشد. اما اگر هدف چاپ سریعتر است، میتوان از چاپ دیجیتال بهره برد. نکتهای که در استفاده از کاغذهای گلاسه اهمیت دارد این است که این کاغذها بافتی دارند که ترکیب رنگ به خوبی بر روی آنها مینشیند و تصاویر و نوشتهها در آن به خوبی و باکیفیت فوقالعاده بالایی به چشم میخورد.
در چاپ تراکتهای رنگی باید دقت بیشتری نسبت به چاپ تراکتهای سیاه و سفید داشت. این نوع از تراکتها عموما بیشتر از تراکتهای سیاه و سفید نظر مشتریان را به خود جلب میکند. اما باید در تظر داشت که ترکیب رنگهای اشتباه ممکن است تاثیر منفی بر روی مشتریان داشته باشد و ممکن است تراکتها را بدون نگاه کردن دور انداخت. در طراحی این نوع از تراکتها سعی بر آن است تا از رنگ های هم خانواده استفاده نشود.
این سوالی است که ممکن است ذهن تمام موسساتی که برای اولین بار قصد چاپ تراکت را دارند به خود مشغول کند. عموما تراکتها بر حسب موارد استفاده، سایزهای متفاوتی را به خود می گیرند که در ادامه به آنها پرداخته میشود:
ابعاد در نظر گرفته شده برای این سایز ۱۰۵ در ۷۴ میلیمتر است. این سایز کوچکترین سایزی است که در چاپ تراکت فوری پیشنهاد میشود. با استفاده از این سایز از تراکت میتوان پیشنهادات مختلف خود را به گوش عموم برساند. در هنگام طراحی این نوع تراکت باید همه چیز کوتاه و مختصر باشد چرا که فضای کافی برای نوشتن زیاد وجود ندارد.
کاغذهای A6 همانند اندازه یک کارت پستال هستند. ابعاد این کاغذ ۱۴۸ در ۱۰۵ میلیمتر است که امکان ارائه پیام دلخواه را میدهد. از این کاغذ عموما برای چاپ اکثر تراکتها استفاده میشود. چرا که علاوه بر داشتن فضای کافی، سبک و کوچک است. از این نوع کاغذ میتوان برای دادن پیشنهادات ویژه و یا اطلاعرسانی به مشتریان جدید استفاده کنید و از این طریق فروش خود را افزایش دهید.
A5 کاغذ دیگری است که مورد توجه بسیاری از کمپانیهای و موسسات قرار میگیرد. چرا که با استفاده از فضای زیادی که در اختیار دارند می توانند پیام خود را به صورت کامل به عموم برسانند. این کاغذ در ابعاد ۱۴۸ در ۲۱۰ میلی متر به چاپ میرسد و یک راه موثر برای فروش کالا، در داخل نمایشگاهها، قراردادن درب منازل و کمپینهای بازاریابی میباشد. این کاغذ بهترین گزینه برای تبلیغات است و پیشنهاد میشود آن را در بین لیست کارهای تبلیغاتی خود قرار دهید.
کاغذ A4 شاید به نظر دارای فضای کافی و مناسب برای توضیحات مختلف باشد، اما چیزی که در مورد چاپ تراکتها بسیار مهم است این است که مشتری بتواند آن را به راحتی با خود حمل کند. کاغذهای A4 عموما دارای ابعاد ۲۹۷ در ۲۱۰ میلیمتر هستند و با اینکه دارای فضای کافی هستند اما شاید برای مشتریان چندان جالب نباشد. عموما از این سایز کاغذ برای توضیحات در مورد یک محصول استفاده میشود.
این نوع از کاغذها ۱/۳ کاغذ های A4 و در ابعاد ۲۱۰ در ۹۹ وجود دارند. این کاغذها به راحتی در جیب، جا میشوند و میتواند از آنها در نمایشگاههای تجاری استفاده کنید.
کاغذهای مربعی نوعی متفاوت از کاغذهای مخصوص چاپ تراکت هستند. انتخاب این نوع از تراکتها سلیقهای است. ابعادی که این نوع تراکت ها دارند در سه نوع ۱۴۰ در ۱۴۰، ۱۴۸ در ۱۴۸، ۲۱۰ در ۲۱۰ میلی متر می باشد. استفاده از این نوع کاغذ باعث برجسته شدن تبلیغات خواهد شد.
در آخر باید توجه داشت که تراکت میتواند اولین نقطه شروع و آشنایی با مشتریانتان باشد پس در انتخاب نوع طراحی و چاپ آن دقت کنید. طراحی و چاپ تراکت های با کیفیت نشاندهنده ارزشی است که برای مشتریان خود قائل میشوید.
محله احتشامیه در منطقه ۳ شهرداری تهران واقع شده و از شمال تا خیابان کلاهدوز، از جنوب تا محله دروس، از شرق تا خیابان پاسداران و از غرب تا قلهک ادامه پیدا میکند.
منطقه ۳ تهران با داشتن ۷۳ پارک و بوستان از نظر سرانه فضای سبز با استانداردهای جهانی برابر میکند. اگر به خرید خانه در احتشامیه فکر میکنید، به خاطر داشته باشید منطقه ۳ از محلههای قدیمی و اصیل تهران تشکیل یافته است.
منطقه ۳ در کنار منطقه ۱ و ۶، به لحاظ اشتغال و تراکم جمعیت، بهترین منطقه تهران محسوب میشود. در میان محلههای منطقه ۳ هم محله احتشامیه است که تراکم جمعیتی کمتری حدود (۱۸ هزار نفر) نسبت به دیگر محلات دارد. بنابراین جمعیت پایین، توسعهیافتگی، امکانات بالا و … احتشامیه را به محلهای اعیاننشین تبدیل کرده است.
عموما احتشامیه، به لحاظ تاریخی، بخشی از محله دروس تلقی میشود. اما بر طبق تقسیمات شهرداری تهران این دو محله مجزا از یکدیگر هستند. حتی با مشاوران املاک این منطقه هم که صحبت کنید احتشامیه را بخشی از دروس تلقی میکنند. با این حال محور اصلی و هویتبخش محله دروس هم احتشامیه نام دارد که در تقاطع خیابان شهید حجت سوری(نیستان هفتم) و شهید اکبر راستوان قرار گرفته است. البته در واقع دیگر شباهتی به میدان ندارد و چهارسوی آن را خیابانها احاطه کردهاند. در اطراف میدان از نمایشگاه ماشین گرفته تا مدرسه، خشکشویی و انواع سوپرماركت و رستوران دیده میشود.